2016 merupakan tahun yang agak tenang untuk pengembangan aplikasi mudah alih, dengan hanya kemas kini yang sederhana untuk banyak platform pengembangan di luar sana, dan hanya beberapa pelepasan baru. Tetapi kemajuan masih berlaku dan teknologi "terobosan" baru akan datang.

Terdapat lebih daripada sekadar platform pembangunan, jadi mari kita bahas beberapa faktor lain yang mendorong pengembangan aplikasi mudah alih terlebih dahulu.

Kemas kini OS Mudah Alih

Kelajuan kemas kini untuk Android ternyata lebih merupakan tahun yang santai untuk Android, dengan versi 7.0-7.1 / Nougat hanya membawa beberapa ciri baru, tidak ada yang sangat mencolok - namun masih berguna untuk pemaju dan pengguna mudah alih.

Yang paling terkenal ialah mod paparan layar split-baru, yang telah tersedia pada telefon bimbit berjenama Samsung untuk beberapa waktu sekarang, dan Google mengalihkan lingkungan runtime ke Open JDK untuk melawan pertempuran hukum yang sedang berlangsung dengan Oracle atas potongan kecil kod yang dalam pelaksanaan Apache Harmony sendiri. Walaupun terdapat motivasi untuk beralih ke OpenJDK, ada beberapa manfaat untuk pemaju dari bursa, termasuk kemampuan untuk menggunakan pembaruan Java terbaru dan terhebat yang dimasukkan dalam platform sumber terbuka (dan sentiasa dikemas kini).

Android Nougat

Di sisi iOS, Apple meletakkan pengalaman pengguna di depan dan tengah, dengan banyak fitur baru, beberapa di antaranya sedang bermain dengan peranti Android - seperti penambahan widget. Bagi pembangun, penambahan widget baru terutama yang perlu diperhatikan, serta kemampuan untuk memaparkan beberapa maklumat pratonton menggunakan pintasan sentuhan 3D. API Peta Apple akhirnya tersedia untuk pembangun pihak ketiga, jadi integrasi dengan aplikasi lain kini tersedia. Integrasi dengan peranti IoT anda juga menjadi lebih baik, dengan Homekit dan aplikasi Home menerima keupayaan baru untuk mengawal alat rumah pintar dalam kapasiti yang lebih bersatu, sementara juga menyatu dengan Siri untuk kawalan suara.

Platform Windows Phone Microsoft tidak mengalami tahun yang baik - dengan penguasaan pasaran menurun dari 1.2% pada 2015Q4 menjadi hanya .3% pada 2016Q3. Walaupun pengguna PC Windows 10 menerima kemas kini Ulang Tahun, beberapa ciri baru turun ke Versi Mudah Alih. Melihat penurunan pangsa pasaran ke tahap yang sangat rendah menjadikannya sangat mustahil bahawa sokongan platform dibatalkan pada tahun berikutnya atau lebih.

Kemas kini Teknologi yang Boleh Dipakai

Pada tahap tertentu, alat pakai boleh duduk di tempat duduk belakang pada tahun 2016. Sejak jam tangan pintar mula-mula dilancarkan, kadar penggunaannya sangat kurang.

Android Wear 2.0 akan hadir… pada tahun 2017. Dilaporkan bahawa ini akan menjadi perbaikan utama platform, termasuk ciri baru seperti aplikasi mandiri, gedung permainannya sendiri, dan pelaksanaan antara muka pengguna baru. Pembangun yang ingin memulakan pembangunan platform baru boleh mengakses pratonton pemaju dan membina aplikasi dengan API.

Apple Watch siri 2 diperkenalkan pada bulan September 2016, disertai dengan watchOS 3, yang dilengkapi dengan beberapa penyempurnaan, baik menghilangkan dan menambahkan fungsi ke platform yang agak baru. Tidak banyak yang perlu dilaporkan untuk kebolehan baru untuk pembangun - platformnya masih terkunci, walaupun peningkatan untuk menyimpan aplikasi dalam ingatan dan memberikan lebih banyak maklumat aplikasi terkini memberikan kes penggunaan yang lebih menarik untuk mengembangkan aplikasi yang dapat dipakai untuk watchOS.

Realiti Maya

2016 jelas merupakan tahun VR - dengan Sony melancarkan Playstation VR dan pelepasan Oculus Rift dan HTC Vive, banyak pemain besar menunjukkan usaha serius untuk meningkatkan minat pengguna. Sementara itu, Microsoft dan Google telah meletakkan dasar untuk VR dengan menetapkan standard untuk implementasi perkakasan VR - dengan Google memperkenalkan mereka Alat dengar VR Daydream dan Microsoft mengumumkan bahawa pada tahun 2017 rakan perkilangan akan menjual alat dengar VR berjenama mereka sendiri yang menawarkan kemampuan kelas atas dengan harga peringkat pertengahan.

Dengan perkakasan VR menjadi lebih utama, bagi pembangun ini dapat menjadi peluang untuk memasuki tren baru dengan membiasakan diri dengan API masing-masing. Ini membawa kepada isu-isu yang jelas yang akan muncul dari pemecahan platform. Kerjasama Microsoft dengan pengeluar pasti memberikan kelebihan daya saing, tetapi jika tidak, kurangnya platform penyatuan untuk pembangunan hampir pasti akan mendorong sebilangan pembangun untuk menyumbang kepada pergerakan VR.

Yang paling ketara hilang dari segmen ini adalah Apple, yang telah menunjukkan minat untuk memberikan lelaran VR mereka sendiri. Siapa tahu - mereka mungkin menyukai sesuatu, kerana sudah pasti terdapat banyak kejayaan baru dalam teknologi yang tidak pernah menarik perhatian pengguna.

Platform Pembangunan Aplikasi Mudah Alih

Pembangunan aplikasi mudah alih perusahaan nampaknya menjadi tumpuan besar pada tahun 2016, kerana lebih banyak syarikat menyedari faedah mobiliti tenaga kerja. Senarai pemimpin Magic Quadrant 2016 Gartner adalah sumber yang baik untuk menunjukkan platform mana yang memperoleh pencapaian terbanyak sepanjang tahun lalu.

IBM memberikan beberapa sumbangan penting dengan platform pengembangan aplikasi mudah alih hibrid MobileFirst mereka, dan juga bekerjasama dengan Apple untuk mengembangkan lebih dari 100 aplikasi dengan fitur iOS tertentu. Salesforce juga besar dalam pengembangan mudah alih, dengan Apl Aplikasi mereka meningkat dengan penawaran pihak ketiga, dan peningkatan kemampuan untuk platform pengembangan aplikasi mudah alih mereka. Sementara itu, pelaburan Microsoft di Xamarin telah membawa sejumlah ciri baru, termasuk Open Sourced Xamarin, peningkatan IDE dan integrasi dengan Visual Studio, dan senarai kemas kini yang panjang untuk Xamarin Forms - menggerakkannya ke arah tujuan untuk menjadi kaedah pembangunan pengeluaran yang lebih berguna. Platform AEM Mobile Adobe juga berjalan lancar, dengan pendekatan menarik untuk membenarkan pengembangan aplikasi asli dan hibrid.

Perkembangan utama lain dengan platform aplikasi mudah alih adalah peningkatan populariti pembangunan Aplikasi Bergerak Hibrid, yang juga jelas ditunjukkan dengan hasil senarai pemimpin Magic Quadrant Gartner. Namun, kini ada pesaing baru yang bergabung dengan barisan - platform yang menyusun komponen asli sementara secara teknikal masih merupakan kerangka pembangunan hibrid. Saya paling berminat dengan pengenalan React Native, yang menggunakan kerangka reaksi untuk membina (agak) aplikasi mudah alih asli.

Sudah tentu anda tidak dapat menyebut pengembangan aplikasi mudah alih hibrid tanpa memperhatikan pelepasan Angular 2 yang telah lama ditunggu-tunggu pada tahun 2016. Walaupun tidak khusus untuk aplikasi mudah alih, Angular 2 mendorong keupayaan banyak kerangka aplikasi hibrid, dan merupakan versi yang dibina sepenuhnya Angular yang menawarkan seni bina yang sepenuhnya baru dan banyak peningkatan prestasi. Kita mesti melihat pelepasan baru ini memasuki sistem pengeluaran sepanjang tahun 2017 dan kemudian, kerana proses peningkatan memerlukan inisiatif pembangunan yang signifikan.

Perkembangan menarik yang lain ialah kita semakin hampir dengan mempunyai pilihan pengembangan platform yang baik untuk pengembangan aplikasi desktop lintas platform. Ini bukan berita pembangunan aplikasi mudah alih, tetapi sudah pasti amalan dan platform pembangunan aplikasi mudah alih membantu memacu pergerakan ini. 2016 telah menjadi tahun yang sibuk untuk Platform elektron, dan saya menjangkakan ia hanya akan terus mendapat populariti pada tahun 2017 dengan pelepasan yang dinanti-nantikan Ionik 2, yang akan menggabungkan integrasi dengan Elektron, yang berpotensi membolehkan pemaju membuat aplikasi untuk setiap sistem operasi utama - mudah alih dan desktop - dengan satu pangkalan kod.

Kegagalan Bergerak

Selain penurunan 32% dalam penghantaran yang boleh dipakai pada suku kedua 2016 (menurut IDC), terdapat beberapa jatuhan lain di sepanjang jalan.

Aplikasi Pokémon Go Niantic semakin kabur secepat naik ke peringkat toko aplikasi, walaupun terdapat kombinasi inovatif permainan berbasis lokasi dan penggunaan augmented reality.

Kegagalan perkakasan dan perisian juga menjadi masalah, salah satunya adalah kerosakan dengan Note 7 yang meletup Samsung yang menyebabkan beberapa lucu kandungan di YouTube. Apple juga mempunyai masalah sendiri dengan iOS, ditunjukkan dengan memiliki kadar kegagalan lebih tinggi daripada Android buat pertama kalinya. Isu-isu tersebut boleh diceritakan sebagai kecacatan dengan kemas kini 9.3.1 dan 9.3.2. Walaupun memberikan banyak peningkatan dengan iOS 10, versi baru juga memperkenalkan penurunan jangka hayat bateri untuk iPhone.

Kejayaan Mudah Alih

Walaupun tidak membuat percikan besar di tajuk utama, integrasi telefon pintar dengan Android Auto dan Apple CarPlay benar-benar bermula pada tahun 2016 dan model yang lebih baru. Sebilangan besar pembuat automotif utama telah melaksanakan unit kepala yang mampu dengan kedua-dua penyelesaian tersebut, jadi jika anda merancang untuk membeli kereta baru dalam masa terdekat, harap ada banyak pilihan yang dapat disatukan dengan telefon anda dengan lancar.

Penyulitan peranti mudah alih juga menjadi perhatian tahun 2016, sebahagiannya kerana permintaan FBI yang tidak berjaya kepada Apple untuk memberikan akses ke IPhone penembak San Bernardino, walaupun akhirnya mereka mendapat akses dengan bantuan pihak ketiga menggunakan kelemahan keselamatan yang tidak jelas. Jadi mengapa ini berjaya? Nah, dalam kes Apple, ini membuktikan bahawa ia mengambil langkah ekstrim untuk mengakses data telefon pintar yang selamat. Pada bulan Disember 2015 Google baru saja melancarkan kemas kini Android Marshmallow pada rangkaian ponsel Nexus mereka, yang bermaksud 2016 adalah tahun pengguna arus perdana yang membeli telefon Android menerima ciri enkripsi kemas kini.

Dengan kedua-dua pemimpin platform mudah alih menyediakan telefon yang selamat dan dienkripsi, tidak banyak rintangan yang harus diatasi bagi perusahaan yang ingin melaksanakan aplikasi mudah alih perusahaan kerana takut akan keselamatan data. Amalan terbaik keselamatan masih perlu diterapkan, tetapi sekurang-kurangnya sudah menjadi langkah ke arah yang betul.

Kesimpulan

Seperti yang saya lihat, kemajuan progresif dalam teknologi mudah alih dan amalan pembangunan dari tahun 2016 memberi prospek positif untuk pencapaian yang akan datang pada tahun 2017. Trend pelaksanaan aplikasi mudah alih perusahaan nampaknya tidak akan perlahan, dan sebahagiannya Samsung adalah sudah mengetuk LG di bahu untuk pengeluaran bateri telefon pintar barisan seterusnya.

Secara peribadi, saya menantikan React Native dan Angular 2 untuk meningkatkan kadar penggunaan, dan juga minat terhadap apa yang Xamarin bangun untuk 2017.

Inilah tahun yang baik untuk teknologi mudah alih pada tahun 2017!